Noordam op bezoek bij Straumann

Straumann, een bedrijf met een smile

6
December 2023

Op maandag 28 november 2022 brachten Gerrit en Jan een bezoek aan Straumann Nederland in IJsselstein. Binnen onze Europese portefeuilles hebben wij een belang in deze onderneming, het aandeel is dit jaar aanzienlijk in koers gedaald. Voor ons reden om nog eens wat nader onderzoek te verrichten.

Straumann actief in meer dan 100 landen, genoteerd aan de effectenbeurs van Zürich en is marktleider in tandheelkundige oplossingen, waarvan implantaten het grootste deel van de omzet uitmaken. De onderneming telt wereldwijd 9.000 medewerkers en heeft een omzet van 2 miljard Zwitserse frank. Men is hoofdzakelijk actief in het hoge segment, acquisities vinden ook plaats in de wat lagere segmenten waarbij aparte salesteams per merk worden gevormd. De markt groeit met ongeveer 5 procent per jaar, met sterke vooruitzichten voor gerelateerde producten (inclusief instrumenten) en apparatuur. Straumann is marktleider maar de markt is versnipperd, hetgeen volop mogelijkheden geeft tot overnames. Differentiatie met integratie is daarbij het doel, waarbij synergiën optimaal worden benut. De onderneming heeft pricing power, per januari a.s. zullen de verkoopprijzen dan ook worden verhoogd. De wereldwijde vraag naar implantaten wordt gedreven door een betere toegang tot behandelingen en door een groter bewustzijn over gezondheid en uiterlijk. Dat en de strategische koers van de onderneming vertaalt zich in de groei van het aantal behandelingen van 40% in alle regio’s waar Straumann aanwezig is. Deze groei lijkt in de komende jaren door te zetten. Doel op de middellange termijn is een omzet van 5 miljard Zwitserse frank. Straumann heeft zich ontwikkeld vanuit een behandelconcept naar een digitale totaaloplossing waarbij esthetica momenteel een belangrijke rol speelt. Naast de genoemde implantaten bestaat het aanbod uit intra orale scanners (gebitsscan), 3D-printers, software en freesmachines. Een belangrijke grondstof is titanium, waarvan hun voorraad genoeg is voor de komende vijf jaar. Straumann doet rechtstreeks zaken met tandartsen en ziekenhuizen, bovendien zijn er partnerships met de wetenschap.

De ontvangst was enthousiast met aansluitend een aantal videopresentaties waarbij de onderneming voor het voetlicht werd gebracht. Er was een uitgebreid onderhoud met Daan van Dun, directeur marketing en educatie bij Straumann Benelux. Opvallend was de passie waarmee de onderneming werd gepresenteerd, waarbij men als missie heeft ‘mensen blij maken’. De tijd van het ‘gipshappen’ ligt achter ons; vanaf het eerste moment bij de tandarts tot en met het inbrengen van het implantaat is nagenoeg geheel digitaal. Dit bezoek heeft ons overtuigd van de kwaliteit van deze onderneming, een niche-player met een aanzienlijk groeipotentieel.

Deel dit artikel
Disclaimer:
De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Beleggen brengt risico’s met zich mee. Tegenover de kans dat je inleg meer waard wordt, bestaat de kans dat dit niet zo is of je je inleg deels of zelfs helemaal verliest. De mate van risico verschilt per belegging.

Meer nieuws

Je dromen en doelen realiseren.
Het begint met een afspraak.

Wat wil je graag bereiken? Je bent van harte welkom op ons kantoor voor een kop koffie, een goed gesprek en een antwoord op al je vragen.

Blijf op de hoogte

De markt is continu in beweging. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en we praten je elke maand bij.

Meld je aan