OUR BLOG

09 sep 2022
Nieuwsbrief september 2022

September 2022

Nieuwsbrief september 2022

Na de ouderwetse ‘campingrally’ in de maand juli was augustus teleurstellend. In juli hoopte iedereen dat de rente misschien niet meer fors zou stijgen en dat een recessie misschien vermijdbaar was. Maar dat was voorbarig. De campingrally viel stil toen er duidelijkere communicatie kwam vanuit de FED. De toespraak van Jerome Powell, de voorzitter van de Amerikaanse centrale bank, heeft vorige week die hoop doorgeprikt. De uitspraak dat het een tijd zal duren voordat de inflatie onder controle is en dat het pijn zal doen bij gezinnen en bedrijven, duwde de beurzen omlaag.

De centrale banken moeten de inflatie onder controle zien te krijgen, dat is hun mandaat. Tot die tijd zullen beurzen naar verwachting volatiel blijven. Een snellere daling van de inflatie of het einde van de oorlog in Oekraïne zou goed nieuws betekenen, maar dat is voorlopig onwaarschijnlijk. De huidige cyclus is lastig te lezen omdat we uit de coronacrisis komen en daar is de oorlog in Oekraïne bijgekomen. Maar er komt een dag waarop we kunnen zeggen: dit is een koopkans. Goed nieuws komt vaak uit onverwachte hoek.

Bij Noordam Vermogensbeheer blijven wij belegd, maar doen het wat voorzichtiger en blijven alert op koopkansen. In het aandelendeel van de portefeuilles zetten wij in op ondernemingen die gemakkelijker kostenstijgingen kunnen doorberekenen. Wij proberen cyclische aandelen te mijden en kiezen klassieke, defensieve sectoren. Volledig uitstappen is af te raden. Dat heeft alleen zin bij perfecte timing. En als je instapt, kun je het best spreiden in de tijd en een beetje van de volatiliteit gebruik maken.

Aanhoudende volatiliteit verwachten wij sowieso. De kans op een recessie wordt alleen maar groter mede als gevolg van renteverhogingen door de centrale banken om de inflatie onder controle te krijgen. Vooralsnog is onze verwachting dat de gevreesde recessie kortstondig zal zijn. Nu de rentestijging doorzet en de economische groei zal tegenvallen, is de verwachting dat analisten het mes zetten in de winstverwachtingen van bedrijven.

Die bedrijven zullen de winsten zien dalen. Bedrijven die de gestegen prijzen weten door te berekenen aan hun eindklant zullen minder last hebben, waardoor de winsten op de lange termijn nauwelijks worden beïnvloed. Als lange termijn belegger verliezen wij de korte termijn risico’s niet uit het oog, maar met een langere horizon zijn de rendementsvooruitzichten aantrekkelijk en is het wachten op koopkansen.  

Daarom blijven wij belegd in bedrijven welke hun prijzenniveaus kunnen aanpassen, weinig concurrentie ondervinden, een competitief voordeel hebben en minder afhankelijk zijn van externe factoren zoals stijgende rentes. Een voorbeeld van zo’n bedrijf is L’Oréal welke wij recent hebben bijgekocht. Daarnaast vonden er mutaties plaats in Inditex, Schneider Electric en AholdDelhaize.

Aankopen

Inditex
Deze Spaanse groep, opgericht in 1975, is gestaag gegroeid tot ’s werelds grootste textielbedrijf qua beurswaarde. De 7.500 winkels genereren een omzet van meer dan 27 miljard euro. Inditex heeft een uniek bedrijfsmodel en staat zowel bekend om de uitgekiende logistiek als zijn oog voor modetrends. Dankzij een ingenieus systeem kan Inditex zijn winkels sneller van nieuwe goederen voorzien dan zijn concurrenten. Daardoor kan het flexibeler reageren op korte termijn veranderingen in de vraag. De voorkeur gaat uit naar grote winkels op toplocaties. De online verkoop heeft een sterke groei laten zien, dankzij het bedrijfsmodel slaagt het bedrijf er in de lage kostenstructuur te combineren met een hoge omzetsnelheid van collecties in haar winkels, waardoor cliënten vaker de winkels bezoeken. Inditex handhaaft een stabiele, betaalbare prijspolitiek.

Schneider Electric
Na een mooie stijging van 20% is vorige maand besloten winst te nemen. Nu de markt een correctie heeft laten zien hebben wij besloten om dit aandeel weer op een aanzienlijk lager niveau terug te kopen.

L’Oréal
De omzet van l’Oréal steeg het afgelopen kwartaal met 13%, veel beter dan verwacht. De vraag naar make-up en schoonheidsproducten zal naar verwachting blijven groeien. Consumenten kopen niet alleen in de winkels lippenstiften en hoogwaardige geuren, ook de e-commerce verkopen zijn succesvol. Het weer kunnen feesten en het bezoeken van evenementen spelen hierbij een belangrijke rol. Een goed voorbeeld van een bedrijf met sterke merken en daardoor pricing-power.

Verkopen  

Ahold Delhaize  

Nadat de koers in de afgelopen maand mei fors was gedaald, werd deze oude bekende weer opgenomen in de portefeuille vanwege een aantrekkelijke waardering. Het bedrijf genereert bovendien veel cash en keert een bovengemiddeld dividend uit. Na een herstel tot de oude niveaus en een dividendbetaling is besloten winst te nemen. 

 

Disclaimer:
De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Beleggen brengt risico’s met zich mee. Tegenover de kans dat je inleg meer waard wordt, bestaat de kans dat dit niet zo is of je je inleg deels of zelfs helemaal verliest. De mate van risico verschilt per belegging.

michiel