OUR BLOG

26 jan 2020

Netflix: powerhouse in plaats van house of cards

In het Financieel Dagblad van 23 januari jongstleden stond een interessant stuk over Netflix van een van mijn favoriete ‘columnisten’, Bartjens.
Zelden zo’n mooi voorbeeld gezien van een klassieke waarde belegger die de groeistrategie van een hedendaags technologieconcern niet op waarde weet in te schatten. In het stuk wordt veelvuldig de aandacht gevraagd voor de schuldpositie van Netflix in combinatie met de huidige negatieve cashflow. Volgens de auteur zal Netflix moeten blijven groeien om niet ingehaald te worden door de hoge schuldenlast. Ook wordt er verondersteld dat het een groot nadeel is dat Netflix op dit moment zoveel geld uitgeeft aan eigen content. Ik vind dit een nogal eenzijdige benadering en zal proberen om ook de positieve kanten en groeimogelijkheden eens te belichten.

Laat ik voorop stellen dat ik met het Imagine Fund, op het moment van schrijven, geen positie heb in Netflix. Ik wil voor beleggers die naar het aandeel Netflix kijken, of dit nu opwaarts of neerwaarts gericht is, een tegengeluid geven. Hierbij vier belangrijke punten waarom ik Netflix wel degelijk als kansrijk zie:

    • 1. Technologische voorsprong
    • 2. Pricing power
    • 3. Advertising
    • 4. Content

Technologische voorsprong
Netflix is de eerste partij die streaming tv massaal aan de man heeft weten te brengen. Maar liefst 167 miljoen abonnementen wereldwijd is een flinke opgebouwde voorsprong. Deze abonnees leveren al jaren waardevolle data op qua gebruikersgedrag, leeftijden, voorkeuren enzovoort enzovoort. Daarnaast rolt Netflix hun dienst, in hoog tempo, wereldwijd uit. De concurrenten lopen op dit gebied nog ver achter, waardoor Netflix het ‘first-mover advantage’ aan zijn zijde heeft. In de Verenigde Staten vlakt de groei weliswaar af maar internationaal kunnen ze nog enorme stappen maken. Sterker nog, een aantal analisten verwachten dat het totale aantal abonnees nog eens kan verdubbelen de komende 5 jaar. Dit betekent logischerwijs ook een verdubbeling qua omzet en daarvoor hoeft men zeker niet dubbel zoveel content (lees: kosten) te maken.

Pricing Power
De prijs van een Netflix abonnement is de laatste jaren gemiddeld met meer dan 8% per jaar gestegen. Er gaan nu geruchten dat wij binnenkort een prijsverhoging van maar liefst $2 dollar per maand mogen verwachten. Dit zou een prijsstijging betekenen van ongeveer 15%. Er wordt verwacht dat dit minder dan 3% aan betalende abonnees zal kosten. Onderzoek wijst uit dat in veel gezinnen meer waarde wordt gehecht aan hun Netflix-abonnement dan aan hun Ziggo of KPN abonnement. Mijn inschatting is dat Netflix, zolang men voldoende interessante content weet te produceren, haar prijzen nog met tientallen procenten kan verhogen de komende jaren. Het is tenslotte geen ‘winner takes it all’ markt.

Advertising
Tot op heden verkoopt Netflix geen reclame, terwijl ze exact weten wat iedereen leuk vind op basis van hun kijkgedrag. Criticasters roepen vaak dat reclame op Netflix de doodsteek kan zijn. Ik denk juist dat er voldoende mogelijkheden zijn om toch veel extra inkomsten te genereren. Product placement in eigen content kan een extra inkomstenbron zijn. Hoe vaak kijk je geen Netflix met meerdere personen en moet er iemand naar de WC of ga je iets te eten of drinken halen? Reclames op momenten dat het beeld op pauze staat zou een goede mogelijkheid zijn. Ook zouden merken advertorials kunnen maken die we als documentaire aangeboden krijgen. Netflix heeft de mogelijkheid om veel cashflow te genereren uit reclame. Men lijkt alleen te wachten op het moment dat ze groot en sterk genoeg zijn qua merk.

Content
Netflix heeft de afgelopen jaren veel geld geïnvesteerd om films en series te produceren met bekende sterren uit Hollywood. Een aantal voorbeelden zijn Robert de Niro, Sandra Bullock, Keanu Reeves, Ryan Reynolds, Will Smith, Scarlett Johansson, Zac Efron, Charlize Theron and the list goes on. Het feit dat Netflix films steeds vaker genomineerd worden voor Oscars en Emmys zegt ook iets over de kwaliteit van de content. Als er naar de concurrentie gekeken wordt dan roept men over Disney en Comcast (Peacock) dat die juist zoveel waard zijn omdat men kan putten uit veel oude content. Waarom worden de hoge investeringen van Netflix in eigen content dan zo negatief uitgelegd? Er wordt hier juist een waardevol bezit gecreëerd.

Netflix staat op dit moment met 3-0 voor ten opzichte van Disney+, Apple TV+ en Peacock maar staat juist nu onder druk omdat die concurrenten hun producten lanceren. Ik denk dat Netflix haar positie rustig verdedigt middels goede content met veel diversiteit. Wanneer vervolgens de markt verdeeld is, zullen ze hun machtspositie optimaal uitponden.

wesley