OUR BLOG

15 mei 2020

Mei 2020

Een stortvloed van slecht nieuws in de maand april. Waar wij al bang voor waren, werd bevestigd in de economische cijfers. Meer dan 30 miljoen werklozen in de VS, voorspellingen van ongekende krimp van economieën in het 2e kwartaal, wereldwijde lockdowns en forse winstdalingen gemeld uit het bedrijfsleven. Ondanks alle ellende toch sterk stijgende beurzen wereldwijd, natuurlijk vooruitlopend op deze cijfers hadden de beurzen in maart al enorme verliezen geleden. Maar is het huidige optimisme op de beurzen reëel? Beurzen lopen vooruit op de echte economie en lijken dus uit te gaan van een snel herstel van de economische groei. De tijdelijke vraaguitval wordt opgevangen door enorme steunpakketten van overheden en centrale banken. Maar wat als deze tijdelijke uitval langer gaat duren? Wereldwijd zien wij het consumentenvertrouwen scherp dalen. Als dit tot vraaguitval leidt kan de tijdelijke uitval toch structureler worden. Veel zal afhangen van de effecten van de versoepelende lockdowns die we momenteel zien.

Deze maand waren er veel aankondigingen van dividendverlagingen en zelfs het schrappen van dividend. De meest opvallende was uiteraard de forse verlaging bij Royal Dutch Shell. Het dividend werd voor het eerst sinds de 2e wereldoorlog verlaagd en wel met 60 %. Geheel onverwacht kwam dit niet vanwege de extreem lage olieprijs en de daardoor minder sterke financiële positie. De grote vraag is of hier sprake is van een tijdelijke situatie of van een structurele verandering. Veel kleinere partijen zullen het enorme slagveld in de olie-en gasindustrie (met name de zwaar met schuld gefinancierde schaliegas industrie) waarschijnlijk niet overleven, hetgeen gunstig kan zijn voor grote partijen met een meer conservatieve financiering zoals Royal Dutch Shell.

Naast de directe economische terugval die de winsten van bedrijven fors raakt, zal het “eurodossier” en de schuldpositie van enkele overheden wel weer eens de kop op kunnen steken. In de VS zijn de aandelenmarkten relatief goed overeind gebleven dankzij de forse weging van de grote technologiebedrijven in de aandelenindices. Deze bedrijven hebben nauwelijks verliezen geleden of zijn, in het geval van Amazon, zelfs gestegen.

Voor de komende maanden zijn de zorgen nog niet verdwenen en daarom blijven wij zoals wij in de vorige nieuwsbrief hebben aangegeven voorzichtig. De keuze valt voornamelijk op defensieve aandelen uit sectoren als voeding, farmacie en technologie. Wij blijven terughoudend met cyclische aandelen.

Op langere termijn is het interessant om te zien of consumentengedrag structureel door de corona crisis is veranderd. Daarbij kun je denken aan thuiswerken, online studeren, online shoppen, het vermijden van grote evenementen of een andere vorm van toerisme. Experts denken bijvoorbeeld dat de “verdigitalisering” van de maatschappij door de crisis met 2 tot 3 jaar versneld is

Mutaties

Koop SBM Offshore
De positie in SBM Offshore die we eerder hadden verkocht, hebben wij een kleine € 2 lager weer teruggekocht. Een herstel van de olieprijs is gunstig voor SBM Offshore. Het bedrijf heeft op korte termijn minder pijn van een lage olieprijs doordat het veel langlopende leasecontracten heeft afgesloten.

Koop KPN
De 1e kwartaalcijfers van KPN waren keurig in lijn met de verwachtingen. Verder zal KPN op korte termijn weinig last hebben van de Covid-19 restricties en lijkt hierdoor een defensieve belegging. Het aandeel is vanaf 1 januari met meer dan 20% gedaald en het geeft een dividendrendement van 6%.

Verkoop AMS
Wij hebben in AMS een korte maar zeer winstgevende ‘rit’ gemaakt. Deze Zwitserse chipmaker is sinds onze aankoop onder de CHF 10 gestegen naar CHF 14,40. Een rendement van 45% binnen zes weken hebben wij veilig gesteld om plaats te maken voor een meer conservatieve belegging (KPN)

Verkoop Walt Disney
Op alle fronten teleurstellende cijfers. Natuurlijk door lockdowns zijn parken en hotels bijna allemaal gesloten maar online stelden hun activiteiten ook zwaar teleur. Wij hebben meer vertrouwen in Netflix voor de komende jaren.

Koop Netflix
Netflix kwam met overtuigende 1e kwartaalcijfers. De massale corona lockdowns heeft Netflix een enorm aantal nieuwe abonnees opgeleverd. Zij zijn wereldwijd veruit de grootste aanbieder van streaming TV. In de huidige tijd geldt meer dan ooit het recht van de sterkste. Netflix heeft pricingpower en heel veel mogelijkheid om geld te verdienen aan reclame. Dit doet men nu nog nauwelijks. (zie blog 26 januari)

wesley