OUR BLOG

29 aug 2019

Investment Case: S4 Capital

Oud-topman van WPP, Sir Martin Sorrell gaat met S4 Capital voor explosieve groei in digitale media.
S4 Capital is een jong investeringsvehikel waarin Martin Sorrell met Nederlands talent bouwt aan een media-imperium gericht op de toekomst van digitale media. Alle facetten die nodig zijn om een bedrijf bij te staan met hun digitale reclamecampagnes wil S4 Capital aan kunnen bieden.
Door middel van een agressieve buy-and-build strategie is er een unieke verzameling toptalent ontstaan die de gevestigde partijen in de reclamewereld de stuipen op het lijf jaagt. S4 Capital heeft tegenwoordig een beursnotering, en dit biedt in onze ogen een unieke kans. Nu kunnen we nog tegen een aantrekkelijke waardering instappen in een -in onze ogen- toekomstig miljardenbedrijf.

The story so far…
Begin 2018 verlaat Sir Martin Sorrell met veel rumoer zijn eigenhandig opgebouwde bedrijf WPP. WPP is op dat moment een van de grootste reclamebureaus van de wereld (15 miljard omzet, 12 miljard marktkapitalisatie) maar het heeft moeite de slag van traditionele media naar de digital advertising te maken. Sorrell is op dat moment 73 jaar, multimiljonair geworden met WPP en de algemene verwachting is dat hij op zijn lauweren gaat rusten.
Niets is echter minder waar. Martin Sorrell legt zelf £50 miljoen in en haalt £350 miljoen op bij investeerders om te beginnen aan een nieuw avontuur. De eerste klap deelt hij uit door WPP af te troeven in de overnamestrijd om Mediamonks. Dit Nederlandse bedrijf is een van de best aangeschreven reclame-productie bedrijven ter wereld. Hij betaalt hier €350 miljoen voor, maar het lijkt een win-win. Sorrell is direct back in business en kan zijn netwerk makkelijk koppelen aan de talenten van Mediamonks. Door deze overname krijgt het bedrijf een Nederlands tintje, want drie Nederlanders worden aan de directie toegevoegd.
S4 Capital koopt een half jaar later Mightyhive voor €150 miljoen. Mightyhive is een belangrijke speler in het verhandelen van digitale advertentieruimte. Hiermee wordt eens te meer duidelijk wat de plannen van Sorrell zijn: De digitale reclamewereld op een disruptieve manier veroveren, omdat daar de geldstromen de komende jaren naar toe gaan.

Na deze twee grote overnames volgen nog een aantal ‘kleine’ overnames. Zo wordt Biztech, Caramel Pictures, Progmedia en IMA overgenomen. Allemaal aanvullende expertises om van Mediamonks een one-stop-shop te maken. Saillant detail is dat zowel Caramel Pictures als IMA een Nederlands bedrijven zijn.
Dat deze combinatie van bedrijven elkaar in waarde zullen versterken lijkt een zekerheid: Sorrell biedt de ingangen tot de grootste wereldwijde klanten; Mediamonks biedt de creativiteit; Mightyhive biedt de brains om zo slim mogelijk reclames in te kopen en te plaatsen; Caramel Pictures biedt de beste fotografie technieken; Biztech bouwt customer experiences en is topspeler in Adobe. Progmedia is een Braziliaanse speler in Programmatisch Adverteren; Tot slot IMA de laatste aankoop, biedt toegang tot 40.000 influencers wereldwijd.

Er is nu ongeveer £450 miljoen eigen geld geïnvesteerd en ongeveer £50 miljoen geleend geld. De beurswaarde is nog rond de £500 miljoen. De beurs onderkent de meerwaarde nog niet. Een blik op cijfers tot nu toe laat duidelijk zien dat de combinatie van bovenstaande bedrijven elkaar versterkt.
S4 Capital liet bij de publicatie van de eerste kwartaalcijfers zien dat de bedrijven elkaars groei versnellen. De omzet van de Mediamonks en Mightyhive tezamen zou over 2018 ongeveer £135 miljoen zijn geweest. In het eerste gezamenlijke kwartaal werd al bijna £41 miljoen omgezet. Verder werd gemeld dat men verwachtte dat de omzet over 2019 boven de £180 miljoen uit zou komen. Ook is de ambitie uitgesproken om binnen drie jaar te verdubbelen in omzet en winst.
De komende drie jaar zal S4 Capital jaarlijks met gemiddeld 27% moeten groeien om deze ambitie waar te maken. Dit groeipercentage staat los van verdere overnames die S4 Capital zou kunnen doen. Op dit moment gebruikt S4 Capital slechts £50 miljoen aan vreemd vermogen op een geschatte EBITDA 2019 van £45 miljoen. Een goede £100 miljoen kan moeiteloos geleend worden voor overnames, zonder nieuw eigen kapitaal aan te hoeven trekken. Wij denken dat de groeiversnelling hierdoor wel eens vele malen sneller zou kunnen gaan.

Een blik op de verwachtingen, gebaseerd op uitgesproken doelstellingen van het management en de recente overnames:

Op de beurs is S4 Capital nog niet ontdekt, het handelsvolume in het aandeel is laag en de waardering is niet hoog. Kijken we verder vooruit dan lijkt het ons zeer aannemelijk dat S4 Capital een belangrijke uitdager wordt van WPP. Ook al zou S4 Capital ‘slechts’ 10% van de omvang van WPP weten te bereiken, dan zou het bedrijf al snel £1,5 miljard waard zijn. Voordat het zover is moet er uiteraard nog veel gebeuren, maar S4 Capital lijkt de goede weg ingeslagen te hebben.
Om meer gevoel en inzicht te krijgen bij dit bedrijf hebben we een afspraak gemaakt met de CEO van Mediomonks Europe, Victor Knaap. In een uitgebreid en open gesprek heeft Victor Knaap ons met overtuiging uitgelegd dat de combinatie van het maken van content met programmatic advertising voor hun grote klanten een vernieuwende en effectieve propositie is.

De ambitie om met S4 Capital een one-stop-shop voor media and advertising te worden en hiermee grote concurrenten als WPP, Accnture en Omnicom van de troon te stoten droop er vanaf. Verder werd ons duidelijk dat de groei misschien wel veel sneller kan gaan dan eerder door Topman Martin Sorrel voorgesteld.
Door gerichte overnames te doen in aanvullende expertises wordt er waarde gecreëerd. Veel van de overgenomen bedrijven hebben via het kantorennetwerk van S4 Capital de kans om hun product of dienst wereldwijd te verkopen. Een aantal recente overnames worden als win-win voor alle partijen toegelicht.

We hebben ook de wens uitgesproken voor een naamswijziging van S4 Capital in Mediamonks. Dit zou beleggers minder het gevoel geven met een investeringsmaatschappij te maken te hebben. Verder zou een notering op de Nasdaq of in Amsterdam ook beter zijn voor de waardering op de beurs. De verhandelbaarheid in het aandeel is nu slecht. Het aandeel staat genoteerd aan de AIM in London, en dit is beurs die nog werkt met het ouderwetse marketmaker model. Een ramp om op te handelen.
Het lijken issues waar men op dit moment nog helemaal niet mee bezig is, maar in de toekomst zal hier serieus naar gekeken worden, al weigerde Knaap dit te bevestigen.

Toch zijn wij alleen maar enthousiaster geworden na ons interview. Wij vinden S4 Capital een buitenkans, een onontdekte parel die snel in waarde zou kunnen stijgen Maar alles op zijn tijd, laat S4 Capital eerst nog maar even kralen rijgen en de verschillende operaties integreren, voordat de massa hen op de beurs ontdekt.

Check hieronder nog even de intro presentatie die men voor ons had gemaakt.

wesley