OUR BLOG

15 nov 2016

Een nieuwe website

nieuwe-website-noordam

Interview met Michiel Beukers van Noordam Vermogensbeheer
Sinds 2005 staat Noordam Vermogensbeheer bekend als een betrouwbaar adres om je vermogen te laten renderen. De laatste jaren verandert er echter ook in de wereld van vermogensbeheer veel. Op het gebied van regelgeving, verdienmodellen en digitalisering. Daarnaast leven we in bijzondere tijden qua marktomstandigheden. De lancering van een nieuwe website moet ervoor zorgen dat het klip en klaar is waar een cliënt bij Noordam op kan rekenen. Een goed moment om eens te spreken met Michiel Beukers.

Een nieuwe website, gaat Noordam Vermogensbeheer digitaal?
“Ook in de wereld van banken en vermogensbeheerders verandert er veel door de kansen die het internet ondernemers biedt. Fintech is in onze sector het modewoord. Online vermogensbeheer en Robot-adviseurs hebben de toekomst…Althans voor het bedienen van de massa.
Reden voor ons om onze propositie nog eens goed onder de loep te nemen. Hoe willen onze klanten bediend worden? Waar zien zij onze toegevoegde waarde? Hoe zijn wij onderscheidend? Dit zien te vangen in onze website, daar ging het ons om.”

Waarom hebben cliënten gekozen voor Noordam Vermogensbeheer?
“Die vraag hebben we diverse klanten gesteld en de antwoorden waren verschillend, maar kwamen uiteindelijk veelal op hetzelfde neer. Onze klant wil een goed rendement behalen op zijn vermogen met zo min mogelijk risico. Verder heeft hij geen zin, behoefte of tijd om dit zelf te doen, dus zoekt hij een betrouwbare partij die dit voor hem kan regelen.

De een wil volledig ontzorgd worden en de ander vindt het juist leuk om te kunnen sparren, mee te kunnen denken met zijn vermogensbeheerder. Dat bieden wij. Iedere klant heeft zijn eigen vermogensbeheerder, die een portefeuille inricht op basis van zijn individuele wensen en verwachtingen. Dat wordt steeds schaarser.”

Jullie lijken tegen de actuele trends in te gaan, laat je zo geen enorme kansen liggen?
Wij hoeven de massa niet te bedienen. Ik begrijp heel goed dat er een markt is van mensen die op zoek zijn naar een eenvoudige en goedkope manier van beleggen. Wanneer het vermogen waarmee je belegt nog niet zo groot is, drukken de kosten van een eigen adviseur zwaar op het rendement. Voor die mensen biedt het internet voldoende aanbieders waar je toch tegen een aantrekkelijk tarief aan de slag kunt op de beurs.

Maar onze filosofie is dat er ook veel mensen zijn die meer willen. Iemand die thuis of op kantoor langs komt om uit te leggen wat goed is gegaan en wat niet. Waar de kansen en mogelijkheden liggen. Een vermogensbeheerder die enthousiast is over zijn vak en die je een vertrouwd gevoel geeft.”

Kan een cliënt daardoor ook een hoger rendement verwachten?
“Wij denken van wel, alleen is rendement een breed begrip. Als aandelenmarkten stijgen is iedereen in staat een goed rendement te behalen. Het is juist de kunst om in moeilijke tijden zo min mogelijk geld te verliezen. Op basis van macro-economische argumenten de juist asset-mix samenstellen. Dan kun je op de lange termijn een goed rendement maken. De stand van de AEX-index is nu lager dan tien jaar geleden. Veel beleggers hebben hun vermogen in 2008 zien halveren en zijn nu nog niet terug op niveau. De meeste beleggers zijn geadviseerd door de bank om afhankelijk van hun profiel en belegginshorizon volgens een bepaalde verdeling te beleggen. Vaak 70 à 80 procent belegd in aandelen en niet gebeld door hun bank of beheerder om risico’s af te bouwen. Wij hebben over de afgelopen 10 jaar de vermogens van onze cliënten met meer dan 50% zien stijgen.”

Je sprak aan het begin over buitengewone marktomstandigheden, waar doel je op?
“Ik heb het dan over de actuele situatie op de obligatiemarkt. Daar ligt voor ons de grootste uitdaging. De rente is zo laag dat de meeste obligaties te risicovol zijn geworden. De rente opbrengst is laag en bij een renteverhoging dalen de koersen van de meeste obligaties. We moeten dus heel creatief zijn. Het liefst wil je meer in aandelen beleggen.
Ondanks dat wij denken dat we de bodem hebben gezien qua rentestand blijft het moeilijk navigeren. Niet iedereen kan het zich qua risico veroorloven om groot in aandelen te beleggen, ook al liggen hier de mooiste kansen voor de komende maanden.”

Op jullie nieuwe website komen straks blogs en nieuwsbrieven te staan, wat kunnen we zoal verwachten?
Iedere cliënt kan al jaren via onze website inloggen om zijn portefeuille in te zien. Daarnaast verstuurden wij ieder kwartaal nieuwsbrieven. Hier hield het qua digitale berichtgeving wel op. Commercieel hebben we hierdoor kansen laten liggen.

Met de nieuwe website willen we meer inzage geven in onze werkzaamheden. We zullen op regelmatige basis blogs publiceren, geschreven door verschillende medewerkers. Daarnaast gaan we eens per maand een nieuwsbrief versturen. Wie onze website bezoekt moet ook een goede indruk krijgen van wat hij kan verwachten. Dat kunnen beleggingstips zijn, waarschuwingen, visies van andere professionals of klantverhalen.

Wilt u op de hoogte blijven van de laatste tips van Noordam Vermogensbeheer, laat dan hier uw e-mailadres achter.

wesley