OUR BLOG

23 nov 2018

Alibaba veel aantrekkelijker dan Amazon.

Er is het afgelopen jaar een extreme onderwaardering ontstaan van Chinese internetbedrijven ten opzichte van Amerikaanse internetbedrijven. Historisch worden er altijd al wel hogere KW’s betaald voor Amerikaanse internetfondsen maar nu lijkt het volledig uit het lood geslagen.
In China zijn een aantal vooruitstrevende internetbedrijven te vinden die veel lijken op hun Amerikaanse concurrenten. Een belangrijk voordeel voor deze Chinese bedrijven is dat ze een enorme thuismarkt hebben die moeilijk toegankelijk is voor buitenlandse concurrenten.

Een van de mooiste bedrijven vinden wij Alibaba. De grootste online marktplaats van Azië. Alibaba heeft veel gelijkenis met Amazon. Naast online verkopen biedt men net als Amazon ook clouddiensten aan. Verder loopt Alibaba voorop in robotisering in zowel distributiecentra als klantenservice.

Allereerst wil ik even stilstaan bij de oorzaken die zijn aan te voeren voor de onderwaardering van Chinese bedrijven in het algemeen. Er heerst al langere tijd scepsis over de houdbaarheid van de groei van de Chinese economie en we zien ook daadwerkelijk een afvlakking van groeipercentages van het Bruto Binnenlands Product. Verder is er in China meer politieke inmenging wat westerse beleggers huiverig maakt om in dit land te investeren. De derde reden is recenter van aard en vloeit voort uit de toegenomen handelsspanning tussen de VS en China. Iedere keer wanneer Donald Trump de Chinezen weer dreigt met heffingen op allerlei producten daalt de Chinese beurs fors.

Voor een bedrijf als Alibaba lijkt dit echter zwaar overtrokken. Ze zijn nog steeds voor meer dan 80% afhankelijk van hun thuismarkt China en hebben dus weinig last van deze heffingen.

Op basis van omzet en winstgroei zullen we Alibaba en Amazon eens vergelijken. De verwachte omzetgroei van Amazon de komende 3 jaar is gemiddeld 20% per jaar, en de WPA groei zelfs bijna 25% per jaar. Bij Alibaba stijgt de omzet de komende drie jaar met meer dan 30% per jaar, de WPA stijgt vergelijkbaar.
Op basis van deze getallen zou je verwachten dat de koers/winst verhouding van Alibaba flink hoger zou liggen dan die van Amazon maar niets is minder waar.
De K/W van Amazon over 2018 is 76 en voor 2019 is deze 50. De K/W van Alibaba over is 2018 29 en voor 2019 is deze 22.1

Een extreem verschil wat wellicht ook veroorzaakt wordt doordat Amazon blijft investeren in nieuwe markten en technologieën waardoor de winstgevendheid nu nog niet gemaximaliseerd wordt. Maar dit is bij Alibaba ook het geval, die blijven op zoek naar nieuwe diensten waarmee ze de omzet kunnen vergroten.
Wij vinden Alibaba op dit moment dan ook erg aantrekkelijk om te kopen. Het is qua waardering spotgoedkoop.

wesley